Опубліковано

Аюрведа, три доші: вата, пітта, капха

аюрведа, тридоши, аюрведа, тридоші

Основоположники Аюрведи вважали, що світ складається з п’яти елементів, які називаються Панча-махабхута (п’ять основних елементів). Їх критерій вибору був заснований на тому, що елемент не повинен «ділитися на» новий матеріал. Вони визначили, що земля, вода, вогонь, повітря і ефір неподільні і тому позначили їх як п’ять основних елементів (Панча-махабхута). Згідно Аюрведі, тіло людини теж складалося з цих п’яти елементів. Для того, щоб зрозуміти фізіологію тіла повністю, Аюрведа допускає три основні чинники, які називаються тридоші (гармонійне співвідношення дош в людині), які також називаються біоматеріали, біофактори або біоенергетика.

До цих тридошей або біоматеріалів відносяться вата, пітта і капха. Основними домінуючими елементами в вата, пітта і капха є повітря, вогонь і земля, відповідно.

Згідно теорії тридоші в тілі людини відбувається інтенсивна взаємодія твердих матеріальних субстратів, званих капха, хімічна активність (біо-вогонь) звана пітта і енергетичний пул руху і переміщення, званий вата. Ці три доші співіснують в заздалегідь визначеній пропорції і доповнюють один одного в загальній роботі всього організму, незважаючи на свої протилежні властивості і завдання. Існування дош можна уявити собі, як на макромолекулярному, так і на мікромолекулярному рівні. Баланс в роботі цих дош необхідний для здоров’я.

Згідно Аюрведі людське тіло складається з соматичних дош (вата, пітта, капха), психічних компонентів (дош), тканин тіла (дхатус) і продуктів життєдіяльності (малас). Присутній тісний взаємозв’язок між соматичним і психологічним компонентами. Якщо один компонент незбалансований, інші також будуть незбалансованими. Незбалансованість або спотворення вати, пітти або капхи вважається основним фактором, який призводить до хвороби.

У Аюрведі присутня концепція агні (вогонь) для всієї системи травлення і метаболічної діяльності. Використання слова «вогонь» можна пояснити, виходячи з того факту, що вогонь виробляє двоокис вуглецю в результаті горіння вуглецевого матеріалу, а метаболізм вуглецевої поживної речовини в тілі також виробляє двоокис вуглецю. Процеси травлення і всмоктування називаються травний вогонь (паквагні), а ензимну дію, яка призводить до перетворення поживних речовин в різні тканинні матеріали, називають тканинний вогонь (дхатвагні). Їжа повинна не тільки перетравитися і всмоктатися в кишечнику та циркулювати в плазмі крові, але також повинна вбратися клітинами тканини, щоб організм її засвоїв. Існує сім основних допоміжних тканин (дхатус) в тілі:

  • (1) плазма,
  • (2) кров,
  • (3) м’язова тканина,
  • (4) кісткова тканина,
  • (5) жирова тканина,
  • (6) кістковий мозок і мієлоїдна тканина,
  • (7) репродуктивна тканина.

Всі тканини складаються з клітин з різною структурою та призначенням, з’єднані з іншими клітинами за допомогою найтоншого каналу або пор (сукшма сротас) для отримання та розподілу поживних речовин і виділяючогося кінцевого продукту обміну речовин. Цей опис клітинного зв’язку в Аюрведі відповідає сучасному розумінню міжклітинного засвоєння та виділення субстрату і метаболіту. Також, всі тканини мають речовину, яка називається активатор, есенція, або гормон (оджас) що має конкретні властивості і призначення (повинен виробляти здорову есенцію).

Три доші

три доши, доши, пита, вата, капха, три доші, доші, пітта, вата, капха

Вата

Вата буквально означає «повітря». Опис вати в Аюрведі включає в себе наступне: сухе, холодне, світле, проникаюче, рясне, прозоре, подібно шершавому піднебінню і відповідає за всі типи руху в тілі, швидкість, імпульс, аромат. Вата є частиною кожної клітини; проте основним місцем положення вати вважаються:

  • – товста кишка,
  • – поперек,
  • – литкові м’язи,
  • – вухо,
  • – кістки,
  • – суглоби.

Деякі органи тіла мають більш високий рівень біофактора вати, ніж інші, наприклад, мозок, спинний мозок, автономна нервова система, моторна і сенсорна системи. Біофактор вати відповідає за роботу центральної, автономної і периферійної нервової системи. Вата контролює респіраторну, кров’яну, лімфатичну, видільну і репродуктивну системи, а також всі типи руху. Вона також відповідає за когнітивну функцію мозку і секрецію різних хімічних нейромедіаторів і гормонів. Цей опис вати подібний роботі центральної, периферійної і автономної нервової системи.

Серед трьох дошей, вата найбільш критична, оскільки контролює пітту і капху для того, щоб виконати різні психологічні функції.

Пітта

Друга доша це пітта, яка означає «агні» (вогонь, теплову енергію), а в Аюрведичних текстах її опис включає в себе:

  • – тепло,
  • – гостроту,
  • – гіркоту,
  • – вологість.

Вона відповідає за:

  • – апетит,
  • – спрагу,
  • – травлення,
  • – метаболізм,
  • – теплоту тіла,
  • – нормальний зір,
  • – м’якість тіла,
  • – блиск,
  • – душевний спокій,
  • – інтелект.

Цей опис пітти нагадує травлення, метаболізм, окислення, злиття, відновлення, фосфорилювання, ензими і гормони. При тому, що пітта, як і вата, існує в кожній клітині організму, основними місцями розташування пітти вважаються:

  • – шлунок,
  • – дванадцятипала кишка,
  • – печінка,
  • – селезінка,
  • – підшлункова залоза,
  • – серце,
  • – очі,
  • – шкіра.

Капха

Третя доша це капха, описана в Аюрведі як сирий, стабільний, прохолодний, важкий, м’який і тонкий матеріал. Капха відповідає за:

  • – нормальний рівень вологості тіла,
  • – стабільність суглобів,
  • – міцність тіла,
  • – пропорційний розмір і вагу,
  • – силу,
  • – витривалість,
  • – хоробрість.

Опис капхи нагадує лімфатичну систему, імунну систему, тілесний жир, слизову і мукоїдну систему. Капха врівноважує пітту в її функціях, за рахунок надання основних матеріалів для перетворення в тканини організму. Пітта виробляє тепло за рахунок ферментативної активності, в той час як капха забезпечує можливість виділення тепла через шкіру, легені, сечу і стілець за допомогою жиру, і рідини.

Підводячи підсумок, можна сказати, що Аюрведа – традиційна система охорони здоров’я Індії, є повною і цілісною системою охорони здоров’я, в якій описані як попереджувальні, так і терапевтичні аспекти. У неї є певна діагностична система, яка стосується всіх фізіологічних функцій і органів, а також певних методів лікування і технік управління для кожної хвороби. Хоча Аюрведа існує тисячі років, багато основних принципів використовуються в сучасній медицині. Аюрведична медицина багата відносно ефективними, безпечними і економічними методами лікування. Використовувані методи лікування надають допомогу від багатьох хронічних захворювань.

У нашому інтернет магазині Аюрведи представлена лінійка дієтичніх добавок від різних захворювань. Всі дієтичні добавки зроблені на основі лікарських рослин, не містять генетично модифікованих організмів, характеризуються безпекою і високою ефективністю.